/
137 Views0

Του Χάρη Δημοσθενόπουλου

Η τακτική κατανάλωση φρούτων και λαχανικών έχει βρεθεί ότι έχει αρνητική συσχέτιση με τον κίνδυνο ανάπτυξης διαφόρων χρόνιων νοσημάτων (διαβήτης, μορφές καρκίνου, γαστρεντερολογικές παθήσεις κ.ά.). Ειδικότερα, υπάρχουν πειστικές πλέον επιστημονικές αποδείξεις ότι μια διατροφή πλούσια σε φρούτα και λαχανικά μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο καρδιακής νόσου και εγκεφαλικού επεισοδίου. Η μεγαλύτερη και μακροβιότερη μελέτη που έχει γίνει μέχρι σήμερα και έδειξε αυτή τη σχέση είναι η μελέτη του Χάρβαρντ με βάση τη Nurses’ Health Study και τη Health Professionals Follow-up Study με σχεδόν 110.000 άνδρες και γυναίκες των οποίων η υγεία και οι διατροφικές συνήθειες παρακολουθήθηκαν για 14 χρόνια.

Πόσα φρούτα και λαχανικά καταναλώνουμε;

Δυστυχώς όμως υπάρχει ένα μεγάλο χάσμα ανάμεσα στη μέση κατανάλωση φρούτων και λαχανικών και τη συνιστώμενη ποσότητα όπως αυτή προτείνεται από τις Εθνικές Διαιτητικές Οδηγίες για πληθυσμούς όπως οι Αμερικανοί, αλλά και πληθυσμοί τηςΜεσογείου, όπως είναι οι Έλληνες, που έχουν μεγαλύτερη σχέση με το μεσογειακό πρότυπο διατροφής.

Ενώ, λοιπόν, οι συστάσεις δίνουν για το γενικό πληθυσμό έως 5 μικρομερίδες φρούτων και λαχανικών την ημέρα, φαίνεται πως η συνολική κατανάλωση περιορίζεται σε πολύ μικρότερες ποσότητες, τη στιγμή μάλιστα που θα ήταν σημαντικό να αυξήσουν ακόμα περισσότερο τη συνολική ποσότητα σε 9 έως 13 μικρομερίδες φρούτων και λαχανικών, σε όλες τις διαθέσιμες μορφές (νωπά φρούτα, αποξηραμένα, χυμούς, ωμές και βραστές σαλάτες, λαδερά γεύματα).

Τι μας προσφέρουν τα φρούτα και τα λαχανικά;

Μια μεγάλη ποικιλία από φρούτα και λαχανικά παρέχει μια σειρά από θρεπτικά συστατικά και διάφορα βιοενεργά συστατικά συμπεριλαμβανομένων των φυτοχημικών συστατικών, βιταμινών, μετάλλων και φυτικών ινών. Είναι τρόφιμα που συνδυάζουν την πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά με μοναδικά θρεπτικά συστατικά όπως είναι η βιταμίνη C, η βιταμίνη Β-6, το κάλιο, τα καροτενοιειδήαντιοξειδωτικάσυστατικά όπως διάφορα φλαβονοειδή, φυτοοιστρογόνα, και αντιφλεγμονώδεις παράγοντες.

Φρούτα και λαχανικά και η σχέση τους με την καρδιαγγειακή υγεία

Πρόσφατες μεγάλες μελέτες έχουν δείξει πως όσο υψηλότερη είναι η μέση ημερήσια πρόσληψη φρούτων και λαχανικών, τόσο χαμηλότερες είναι οι πιθανότητες ανάπτυξηςκαρδιαγγειακών παθήσεων. Σε σύγκριση με εκείνους στη χαμηλότερη κατηγορία των φρούτων και λαχανικών (λιγότερο από 1,5 μερίδες την ημέρα), εκείνοι που κατανάλωναν κατά μέσο όρο 8 ή περισσότερες μερίδες την ημέρα είχαν 30% λιγότερες πιθανότητες να υποστούν καρδιακή προσβολή ή εγκεφαλικό επεισόδιο.

Όταν ερευνητές συνδύασαν τα ευρήματα από τις μελέτες του Harvard με αρκετές άλλες μακροχρόνιες μελέτες στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη και μελέτησαν την ανάπτυξη τηςστεφανιαία νόσου και του εγκεφαλικού επεισοδίου ξεχωριστά, βρήκαν ένα παρόμοιο προστατευτικό αποτέλεσμα. Συγκεκριμένα, όσα άτομα κατανάλωναν περισσότερες από 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών είχαν περίπου 20% χαμηλότερο κίνδυνο στεφανιαίας νόσου και εγκεφαλικού επεισοδίου, σε σύγκριση με τα άτομα που κατανάλωναν λιγότερο από 3 μερίδες την ημέρα.

Φρούτα και λαχανικά σε σχέση με την αρτηριακή πίεση

Η δίαιτα DASH (ένα πρότυπο διατροφής για την αντιμετώπιση της Υπέρτασης) αποτελεί ουσιαστικά ένα διατροφικό πρότυπο πλούσιο σε φρούτα, λαχανικά καιγαλακτοκομικά προϊόντα με χαμηλά λιπαρά και περιορισμένη ποσότητα κορεσμένων και συνολικών λιπαρών. Οι ερευνητές της δίαιτας DASH έχουν διαπιστώσει ότι τα άτομα με υψηλή αρτηριακή πίεση, που ακολούθησαν αυτή τη δίαιτα παρουσίασαν μείωση τόσο της συστολικής όσο και της διαστολικής αρτηριακής πίεσης.

Βιβλιογραφία:

  1. Darmon N, Darmon M, Maillot M, Drewnowski A. A nutrient density standard for vegetables and fruits: nutrients per calorie and nutrients per unit cost. J Am Diet Assoc 2005;105(12):1881–7.
  2. Di Noia J. Defining Powerhouse Fruits and Vegetables: A Nutrient Density Approach. Prev Chronic Dis 2014;11:130390
  3. He, F.J., et al.Increased consumption of fruit and vegetables is related to a reduced risk of coronary heart disease: meta-analysis of cohort studies. J Hum Hypertens, 2007 21(9): 717-28.
  4. Hung, H.C., et al., Fruit and vegetable intake and risk of major chronic disease. J Natl Cancer Inst, 2004 96(21): 1577-84.
  5. Liu RH.Health-promoting components of fruits and vegetables in the diet. Adv Nutr. 2013 May 1;4(3):384S-92S.
  6. Schwenke DC. Nutrient-rich fruits and vegetables: key for preventing cardiovascular and all-cause mortality in those with pre-existing cardiovascular disease? Curr Opin Lipidol. 2014 Aug;25(4):317-8.
  7. Slavin JLLloyd B. Health benefits of fruits and vegetables. Adv Nutr.2012 Jul 1;3(4):506-16.

http://www.kalikardia.gr/ta-frouta-kai-ta-laxanika-voithoun-sti-meiosi-xronion-nosimaton/

ΠΗΓΗ: kalikardia.gr