/
489 Views0
Η κακή πλευρά του…καλού φαγητού!

Πόσο «καλό» είναι τελικά το καλό φαγητό; Μπορεί τα ψάρια ή οι σαλάτες να μην είναι τόσο καλά για μας; Διαβάστε πως θα αποφύγετε τις παγίδες της υγιεινής διατροφής.
 
Τα ψάρια, οι ξηροί καρποί, οι σαλάτες ή η σοκολάτα θεωρούνται υγιεινές επιλογές που θωρακίζουν τον οργανισμό μας απέναντι σε δεκάδες παθήσεις, είναι όμως πάντα έτσι; Δυστυχώς όχι! Αν δεν είμαστε προσεκτικοί με τα υγιεινά τρόφιμα  μπορεί να «ακυρώσουμε» τις ευεργετικές τους ιδιότητες ή ακόμη και να τα μετατρέψουμε σε επικίνδυνες επιλογές για την υγεία μας. Σας παραθέτουμε ένα απλό παράδειγμα: η σαλάτα είναι μια υγιεινή διατροφική επιλογή για όλους μας αν όμως απολαύσουμε μια σαλάτα με μπόλικη σος από κάποιο fastfood τότε επιβαρύνουμε τον οργανισμό μας με περιττό λίπος που συχνά ξεπερνά αυτό που περιέχει ένα χάμπουργκερ. Προσπαθήσαμε λοιπόν να φωτίσουμε και τις δύο πλευρές του… καλού φαγητού και σας προτείνουμε έξυπνους και πρακτικούς τρόπους για να αποφύγετε τις παγίδες και να αποκομίσετε μόνο τα οφέλη του.  
 
 
1.Ψάρια
 
Η καλή πλευρά
Εδώ και χρόνια οι γιατροί μας συμβουλεύουν να καταναλώνουμε ψάρια γιατί κάνουν καλό στην υγεία μας. Και πράγματι ειδικά τα ψάρια μάς προσφέρουν τα λεγόμενα καλά λιπαρά ω3 και ω6 που είναι ευεργετικά για το καρδιαγγειακό μας σύστημα. Ακόμη σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες η κατανάλωση ψαριών προλαμβάνει την άνοια και μειώνει τον κίνδυνο για καρκίνο του μαστού.
Η κακή πλευρά
Σε ορισμένα είδη ψαριών, τα λεγόμενα λιπαρά ψάρια, όπως ο ξιφίας, ο σολομός, ο λευκός μπακαλιάρος ωκεανού και ο φρέσκος τόνος εντοπίζονται υψηλά επίπεδα υδραργύρου, τα οποία μπορεί να βλάψουν το έμβρυο και για το λόγο αυτό οι έγκυες καλό είναι να αποφεύγουν την κατανάλωση τους. Γενικά πάντως δεν θα πρέπει να καταναλώνουμε πάνω από 2 μερίδες λιπαρών ψαριών την εβδομάδα, ενώ καλό είναι να προτιμούμε τα μικρά ψάρια που δεν είναι επιβαρημένα με υδράργυρο.



 
2.Ξηροί καρποί  
 
Η καλή πλευρά
Διαθέτουν άφθονα θρεπτικά συστατικά όπως βιταμίνες, ανόργανα στοιχεία, μέταλλα και λιπαρά οξέα χρήσιμα για τον οργανισμό μας που θωρακίζουν την υγεία μας. Σύμφωνα μάλιστα με τις τελευταίες έρευνες των ειδικών μια χούφτα ξηροί καρποί την ημέρα προστατεύουν από υπέρταση και καρδιαγγειακά προβλήματα.
Η κακή πλευρά
Όταν καταναλώνουμε ξηρούς καρπούς επικαλυμμένους με καραμέλα ή ζάχαρη ή αλατισμένους ουσιαστικά μηδενίζουμε τα οφέλη από την κατανάλωση τους. Ακόμη τους αλατισμένους ξηρούς καρπούς θα πρέπει να αποφεύγουν όσοι πάσχουν από υπέρταση. Καλό είναι επίσης να προσέχουμε την ποσότητα που καταναλώνουμε καθώς έχουν πολλές θερμίδες που μπορεί να μας οδηγήσουν στην παχυσαρκία. Οι ειδικοί συνιστούν να μην καταναλώνουμε παραπάνω από μια μικρή χούφτα ξηρούς καρπούς την ημέρα δηλ. περίπου 50 γραμμάρια. 
 
3. Σαλάτες
 
Η καλή πλευρά
Οι σαλάτες αποτελούν ένα ελαφρύ και θρεπτικό γεύμα που προσφέρει πολλές βιταμίνες στον οργανισμό μας και μας δίνει ενέργεια χωρίς να μας «φουσκώνει». Σύμφωνα μάλιστα με έρευνα αμερικανών ειδικών που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό έντυπο «Journal of the American DiabeticAssociation» όσοι τρώνε άφθονες σαλάτες και ωμά λαχανικά έχουν αυξημένα επίπεδα θρεπτικών συστατικών και αντιοξειδωτικών ουσιών στο αίμα τους.
Η κακή πλευρά
Σύμφωνα με έρευνα ορισμένες συσκευασμένες σαλάτες ίσως είναι επικίνδυνες για την υγεία καθώς σε αντίθεση με ότι αναγράφουν τα λαχανικά δεν είναι πάντα καλά πλυμένα. Ακόμη οι πλούσιες σαλάτες όπως αυτές που έχουν ζυμαρικά ή ρύζι, τυριά, ζαμπόν ή άλλα αλλαντικά και σως έχουν συχνά περισσότερο λίπος και θερμίδες από μια μερίδα φαγητού. Το ίδιο παχυντική μπορεί να είναι και μια σαλάτα που θα φάτε έξω. Μια σαλάτα στο fastfoodπ.χ. η Caesarμπορεί όπως τονίζουν οι ειδικοί να περιέχει περισσότερο λίπος ακόμη και από ένα χάμπουργκερ! Τι μπορείτε να κάνετε; Προτιμάτε λιτές σαλάτες και να είστε φειδωλοί με τις σος. Όταν τρώτε έξω ζητήστε να σας δώσουν χωριστά το λάδι ή τη σος, ώστε να βάλετε όσο θέλετε (όχι περισσότερο όμως από μια κουταλιά).  Αν αγοράζετε συσκευασμένες σαλάτες προτιμήστε γνωστές εταιρείες και πλένετε τις πριν την κατανάλωση.
 
4.Σοκολάτα
 
Η καλή πλευρά
Οι έρευνες των ειδικών που έχουν έρθει κατά καιρούς στη δημοσιότητα σχετικά με την σοκολάτα την παρουσιάζουν λίγο – πολύ ως ένα σούπερ τρόφιμο. Η σοκολάτα σύμφωνα με τις έρευνες συμβάλλει στην καταπολέμηση της υπέρτασης, θεωρείται ωφέλιμη για το καρδιαγγειακό μας σύστημα και ότι συμβάλει στην πρόληψη του καρκίνου λόγω των αντιοξειδωτικών συστατικών που περιέχει. Σύμφωνα μάλιστα με  πρόσφατη έρευνα από το πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης μια μικρή πλάκα μαύρης σοκολάτας μπορεί να μας βοηθήσει ακόμη και να αδυνατίσουμε καθώς «κόβει» την όρεξη.
Η κακή πλευρά
Το περιττό λίπος και οι θερμίδες που θα προσλάβουμε αν τρώμε σοκολάτα σε υπερβολικές ποσότητες θα μας οδηγήσει αναπόφευκτα στην πρόσληψη βάρους και οι κίνδυνοι για την υγεία μας θα είναι πολύ μεγαλύτεροι από τα οφέλη. Μια μικρή σοκολάτα των 100 γρ. έχει περίπου 500 θερμίδες. Ακόμη έρευνα που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό έντυπο «AmericanJournalofclinicalnutrition» αναφέρει πως οι γυναίκες που καταναλώνουν καθημερινά σοκολάτα έχουν πιο αδύναμα οστά σε σχέση με εκείνες που καταναλώνουν σοκολάτα μία φορά την εβδομάδα. Το συμπέρασμα; αν θέλετε να αποκομίσετε μόνο τα οφέλη της κατανάλωσης σοκολάτας και να αποφύγετε πιθανές αρνητικές συνέπειες για την υγεία σας καταναλώνετε την με μέτρο. Η ιδανική ποσότητα μαύρης σοκολάτας που μπορούμε να καταναλώνουμε την εβδομάδα για να αποκομίσουμε τα οφέλη για την καρδιά μας είναι 47 γρ. σύμφωνα με έρευνα Ιταλών γιατρών.
 
 
Ευχαριστούμε για τη συνεργασία τον κ. Χάρη Δημοσθενόπουλο MMedSci, κλινικό διαιτολόγο-βιολόγο
Aπό το περιοδικό VITA