/
257 Views0

Οίνος ευφραίνει καρδίαν. Όχι όμως όταν το παρακάνουμε. Σκόπιμο είναι να γνωρίζουμε πότε χρειάζεται να βάλουμε όριο στο αλκοόλ που καταναλώνουμε.

Πόσο αλκοόλ επιτρέπεται να πίνουμε;

Ακριβώς επειδή πολλοί από εμάς συνηθίζουμε να συνοδεύουμε με ένα «ποτηράκι» τόσο τις ευχάριστες όσο και τις δυσάρεστες στιγμές μας, τα γεύματά μας, τη διασκέδασή μας, τις εξόδους μας, τις συναθροίσεις με φίλους κλπ. είναι αρκετά δύσκολο να αναγνωρίσουμε μήπως το παρακάνουμε με το αλκοόλ. Το θέμα που προκύπτει είναι ότι η κατανάλωση αλκοόλ σε μικρές ποσότητες προκαλεί ευχαρίστηση και πιθανώς να έχει και ευεργετική δράση στην υγεία μας αλλά όταν το υπερκαταναλώνουμε μπορεί να μας βλάψει. Καθώς λοιπόν τα όποια προβλήματα που μπορεί να προκύψουν από το αλκοόλ είναι δοσοεξαρτώμενα οι επίσημοι Οργανισμοί Υγείας έχουν θεσπίσει τα ανώτατα όρια επιτρεπτής κατανάλωσης αλκοόλ από υγιείς ενήλικες.

Ναι ή όχι στο αλκοόλ;

Η κατανάλωση αλκοόλ σε μικρές ποσότητες είναι ευχάριστη εμπειρία και πολλές φορές ακόμα και οι γιατροί συστήνουν ένα ποτήρι για την πρόληψη των καρδιαγγειακών νοσημάτων. Παρ’ όλα αυτά η υπερβολική κατανάλωση είτε περιστασιακά είτε σε μόνιμη βάση μπορεί να προκαλέσει διάφορα προβλήματα. Άλλωστε δεν πρέπει να ξεχνάμε πως το αλκοόλ συγκαταλέγεται στις ουσίες που προκαλούν εθισμό και που επιδρούν στο κεντρικό νευρικό σύστημα προκαλώντας καταστολή.

Τα μακροπρόθεσμα προβλήματα από τη συστηματική κατανάλωση μεγάλης ποσότητας αλκοόλ είναι: ηπατικές βλάβες, καρκίνος του στόματος, λάρυγγα, οισοφάγου, νευρολογικές διαταραχές, εγκεφαλικές βλάβες κ.αλ.;

Μελέτη που δημοσιεύτηκε μέσα στο καλοκαίρι από το Πανεπιστήμιο Κουίνς του Μπέλφαστ στη Β. Ιρλανδία στο ιατρικό περιοδικό PLoS Medicine, έδειξε ότι όσοι άνθρωποι έπιναν λίγο αλκοόλ που αντιστοιχούσε σε 1-3 ποτά την εβδομάδα, είχαν μικρότερο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου και πρόωρου θανάτου εξαιτίας της νόσου. Μάλιστα, ο κίνδυνός ήταν μικρότερος σε σχέση με όσους δεν είχαν πιει ποτέ και με όσους έπιναν πολύ αραιά (λιγότερο από ένα ποτό την εβδομάδα).

Πόσο αλκοόλ επιτρέπεται;

Ακριβώς επειδή οι βλάβες που προκαλεί το οινόπνευμα είναι δοσοεξαρτώμενες  οι επίσημοι Οργανισμοί Υγείας έχουν θεσπίσει τα ανώτατα όρια επιτρεπτής κατανάλωσης αλκοόλ από υγιείς ενήλικες. Αυτά τα όρια θεωρούνται ασφαλή ώστε να μην προκληθούν μόνιμες βλάβες στον οργανισμό μας.

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΝΤΡΕΣ: 21 μονάδες αλκοόλης την εβδομάδα.

ΓΙΑ ΤΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ: 14 μονάδες αλκοόλης την εβδομάδα.

Οι τελευταίες συστάσεις αναφέρουν ότι είναι καλό να μην υπερβαίνουμε τις 14 μονάδες την εβδομάδα (6 ποτήρια κρασί των 175 ml, 6 ποτήρια μπύρα των 568 ml και 14 ποτήρια των 25 ml ποτό με 40% αλκοόλ). Οι παραπάνω αριθμοί εκφράζουν το ανώτατο όριο αλκοόλ που μπορεί να καταναλώνει την εβδομάδα ένας υγιής ενήλικας. Το ιδανικό, εξηγούν οι ειδικοί, είναι αυτές οι δόσεις να κατανέμονται σ’ όλη την εβδομάδα και να αφήνει κανείς 2 με 3 ημέρες ελεύθερες χωρίς ποτό.

Σε τι αντιστοιχεί μία μονάδα αλκοόλης

  • σ’ ένα ποτήρι κρασί (125 ml)
  • σ’ ένα μικρό ποτήρι μπύρα (250 ml)
  • σ’ ένα σφηνάκι (ουίσκι, βότκα κλπ.) (25 ml)
  • σ’ ένα ποτήρι ενισχυμένου οίνου (σέρυ, πορτ κλπ.), λικέρ ή μαρτίνι
  • σ’ ένα ποτήρι κονιάκ (25 ml) θεωρώντας ως δόση την ποσότητα στην οποία σερβίρεται συνήθως το κονιάκ (τόσο ώστε να μη χύνεται ακόμα κι όταν το ποτήρι είναι ξαπλωμένο)
  • σ’ ένα ποτήρι ούζο (50 ml)
  • αντίθετα μία συνηθισμένη δόση (αυτή που σερβίρεται στα μπαρ και είναι περίπου 50 ml) των αποκαλούμενων σκληρών ποτών (βότκα, ουίσκι, τεκίλα κλπ.) αντιστοιχεί σε δύο μονάδες αλκοόλης.

Αλκοόλ και ηλικιωμένοι

Οι ηλικιωμένοι θα πρέπει να έχουν υπόψη τους ότι όσο μεγαλώνουν το σώμα τους μεταβολίζει πιο αργά, μεταξύ όλων των άλλων, και το αλκοόλ. Έτσι, είναι σκόπιμο να μειώσουν τις ποσότητες που πίνουν και επίσης, όταν παίρνουν φάρμακα, να συμβουλεύονται τον γιατρό τους ή να διαβάζουν προσεκτικά τις αντενδείξεις καθώς κάποια φαρμακευτικά σκευάσματα απαγορεύεται να συνδυάζονται με ποτό.

ΠΗΓΗ: Περιοδικό VITA